Novodobá Jawa jako vhodná investice

[getsocial app="native_bar"]

V posledních letech se v České kotlině a na Moravě usadil nový investiční fenomén, který jde ruku v ruce se světovým trendem zhodnocování naspořených financí a přivydělání si tak něco málo na stáří. Ideální by bylo investovat bez rizika a za co nejvyšší výnos. Přesně takový model by se nám hodil.

Máte na výběr několik možností. Nemusíte být odborník, abyste poznali, že rozhodnete-li se investovat do cenných papírů, máte na výběr akcie společností, které jsou sice stabilnější, ale znamenají i nižší výnos v dlouhodobém zúročení. Akcie, které vám mohou přinést více, jsou spojené sice s vyšším výnosem, ale také s nežádoucím rizikem záporného kolísání. Druhou možnost už znali naši předci, kteří říkávali, že „základem ke spokojenému žití je míti nemovitost“, která přes svoji počáteční vysokou pořizovací cenu, by byla následně soběstačná a vydělávala jak na vás, tak i na sebe. Tento fakt je relativní, však dá se říci, že platí dodnes. Pokud však nedisponujete dostatečným kapitálem, který by z vás udělal rentiéra, anebo vás neláká pořizování obytného domu či nebytových prostorů, máte možnost třetí a vydat se cestou menšího odporu o které jsem se zmínil na začátku textu. Každým rokem přibývá lidí, které láká investice do techniky, tím mám na mysli investování do historických automobilů a motocyklů. Přináší to s sebou určitou prestiž a uvedení do tak trochu jiného světa. Souhlasím, nemovitost také, zvlášť pokud se týká zajímavé lokality, ale s určitou nadsázkou můžeme tvrdit, že tu si neobléknete. Automobil či motocykl také ne, avšak mnohé je spojeno též s módou, což ocení zejména ženy. Zde je mnoho na výběr, záleží na vašem kapitálu, odhodlání a nároku na zhodnocení.

investycnik_jawa650_01

Další možností investování je investice do nových vozidel a motocyklů. Tato možnost má však své úskalí, která se nemusí vyplatit. Pokud si pořídíte nový vůz či motocykl, musíme čekat několik desítek let, až společnost a čas vaše snažení docení a hodnota, která nejprve padala, se obrátí vzhůru. Tento dopad nemusí platit u některých exkluzivních vozidel jako je např. Tesla model S, kde se cena ojetého vozu pohybuje kolem ceny vozu nového. Když však zůstaneme nohama na zemi a zapátráme v našem okolí, zjistíme, že společnost JAWA z Týnce nad Sázavou stále vyvíjí a prodává motocykly. Někdo tento motocyklový podnik má již za odepsanou firmu, ale podle výročních zpráv z minulých let se firmě opět začíná dařit a i díky svému vlastníkovi Jihostroj Velešín a.s., investovala nemalé finanční prostředky do rekonstrukce budovy a technologií.

Po ukončení výroby legendární JAWY 350/640 se JAWA zaměřila na vývoj nové řady motocyklů, které využívali osvědčeného motoru Rotax 650 osazeným karburátorem. Z této produkce v roce 2004 vznikl nový typ motocyklu. Jednalo se o JAWA 650 Classic, který spadal do kategorie chopper a byl navržený panem Ing. Václavem Králem. V roce 2005 přibyl motocykl JAWA 650 Style, který patřil do kategorie naháčů, o design se postaral Ivan Dlabač, který za tento motocykl v roce 2005 obdržel ocenění „Dobrý design roku 2005“. Pokud byste měli zájem si některý z těchto motocyklů pořídit, musím vás zklamat. Motocykly se již díky emisním normám nevyrábí, a jestliže se některý ze jmenovaných objeví v inzerci, jeho prodej se rovná blesku a počítejte, že si budete muset náležitě připlatit. Ten kdo čeká od JAWY levné novodobé motocykly jako je tomu u modelů z osmdesátých a devadesátých let, typu J350/638/639/640, kterých bylo vyrobeno mnoho a podle toho se pohybují i ceny, které začínají na několika tisícovkách a končí zhruba ve 40 000 Kč., bude nemile překvapen. Motocykly řady 650 začínají být i zajímavým sběratelským artiklem. Toho si již všimli i za hranicemi a nemalá část produkce také míří do soukromých sbírek a muzeí.

investycnik_jawa650_02

Nový motocykl o obsahu 650 se prodával v rozmezí od 130 000 Kč do 160 000 Kč, záleželo vždy na vybavení motocyklu. Bazarové ceny se nyní pohybují kolem 130 000 Kč. Nedávno byly v prodeji dvě JAWY 650 Style z roku 2007. První motocykl byl zakoupen jako předváděcí model za 120 000 Kč, po osmi letech jej majitel prodal do Německa za stejnou cenu, za jakou byl pořízen. Druhý motocykl byl zakoupen nový za 150 000 Kč, a po prodeji zůstal v České republice, cena 160 000 Kč. Ti co si JAWU 650 pořídili v době výroby, si ji v mnoha případech ponechávají a k ní si buď zakoupí stávající model, JAWA 660 Sportard, o kterém se ještě zmíním, anebo se poohlíží po motocyklu konkurence. Pokud byste se od prodeje nenechali odradit i přes vyšší bazarovou cenu, doporučuji sledovat velmi pozorně internet anebo se poohlédnout v cizině, zde však počítejte s mnohem hlubším sáhnutím do peněženky.

investycnik_jawa650_03

Jestli jsem vás výrobním programem týnecké JAWY natolik zaujal, že nyní zvažujete, máte-li se do těchto vod pustit, pak ještě chvilku pokračujte ve čtení. Ve svém nynějším portfoliu má společnost od roku 2011 cestovní model JAWA Sportard s prověřeným středněoběmovým motorem Minarelli o obsahu 660. Motocykl vychází z modelu JAWA Dakar, který krátce následoval po typu 650 Style a má velmi netradiční vzhled, který od JAWY čekal snad málo kdo. Je jasné, že vás nenechá lhostejnými, buď si k němu najdete cestu přímo anebo ona cesta bude trochu klikatá, v některých situacích možná až slepá. Není úplně jasné, jak dlouho bude výroba tohoto motocyklu trvat, ale řekl bych, že z hlediska pořízení není nač čekat. Tím, že JAWA veškeré motocykly vyrábí na zakázku a ručně, je i čekací doba delší a pořadník taktéž. Základní cena je srovnatelná s jinými motocykly v této třídě, ta činí 168 500 Kč. Někomu se nyní zatajil dech a v hlavě si přepočítává, jaké motocykly by v této cenové hladině mohl vlastnit a rozhodně se není čemu divit. JAWA Sportard i přes výborné hodnocení jízdních vlastností a použitých komponentů není motocyklem s nejmodernější technikou jako někteří její konkurenti, ale zhodnotíme-li ji z hlediska udržení ceny a originality, pak se z ní stává velice zajímavý motocykl. Potkat tento motocykl na tuzemských silnicích se rovná svátku. Mnoho z výroby opět míří do zahraničí a to nejen do Ruska a Kuby, což byly dříve hlavní odbytiště týnecké společnosti. Za dobu její čtyřleté výroby bylo napočítáno tolik inzerátu, že byste to zvládli na jedné ruce. Od tohoto faktu se odvíjí i bazarová cena, která se bez pár tisícovek rovná novému motocyklu.

investycnik_jawa650_04

Záleží jen na vašem rozhodnutí, jak naložíte se svými financemi, všude je však určité riziko. Můžete také zapomenout na vše, co jsem zde napsal a co nás moderní společnost učí a pořídit si matraci, kam si budete pravidelně zašívat část své výplaty. V této variantě však pozor ať na své našetřené peníze časem nezapomenete, jako jeden známý, který své těžce nastřádané peníze prodal s domněním, že prodává jen starou, nepoužívanou matraci.

-- Jiří Cejpek --

[getsocial app="native_bar"]