Maserati Ghibli: tak trochu jiný hráč

Itálie žije smyslem pro výjimečnou krásu, božské křivky s lehkým nádechem horkokrevnosti a jemného, nenechavého erotična, které mají podstatu v nesmrtelnosti. Tato pravda platí po staletí a odráží se jak v architektuře, ženách, designu, ale také ve zmrzlině, protože ta italská je prý nejlepší.

Představa zmíněného, která je ztělesněná do reality v podobě Moniky Bellucci, je náramná, ta smyslnost neztrácí a jen nám chlapům neustále dokazuje, jak jsme jednodušší. Říká se, že ten kdo by rád sochal krásu a není toho schopen, navrhuje automobily. Jestli je toto tvrzení pravdivé, pak v Boloni a v Modeně a vůbec napříč celou Itálií je to samý milovník a umělec.

bologna

Ten kdo někdy navštívil anebo alespoň slyšel o italském městě Bologna, respektive o jejím hlavním náměstí piazza Maggiore s nepřehlédnutelnou Fontanou del Nettuno, kterou zhotovil vlámský sochař Jean Boulogne de Douai, pochopí, o čem nyní bude řeč a co rozhodně stojí za zmínku. Ten kdo se těšil na příběh o boloňských špagetách, které jsou pouze výmyslem naší turistické kulinářské představivosti, těm zkazím radost a doporučím raději špagety Carbonara anebo chleba s paštikou. Nyní však bude řeč o symbolu, který toto město proslavil snadvíce, než onen imaginární pokrm o kterém skálopevně prohlašujeme, že je z Itálie. Když budete stát čelem k Neptunovi v patřičné vzdálenosti, zvednete hlavu a pootočíte ji mírně do leva, dostane se vám do zorného pole trojzubec, kterým byl Mario Maserati počátkem 20 století inspirován pro návrh firemního loga na chladiče vyráběných vozů. V počátku své existence byla firma zaměřena spíše na opravy automobilů, výrobu zapalovacích svíček a s experimentováním vlastních motocyklů, kterých bylo vyrobeno jen pár kusů. Neptunův trojzubec je spojen s automobilkou Maserati již přes 100 let a ona krása vozů, která nás dostává do kolen přesně tak, jako generace před námi, je ceněné italské mistrovské dílo, které nestárne a my po nich stále dychtíme, stejně jako po bájných ženách.

maserati-factory-old

Automobilka Maserati má za sebou, stejně jako mnoho jiných podniků, svá léta úspěchů a léta, která přidělávala více vrásek a balancovala na pokraji zastavení výroby. Ve vlastnictví rodiny Maserati byla automobilka do roku 1937, kdy bratři Bindo, Ernesto a Ettore prodali své firemní akcie italskému průmyslníkovi Adolfo Orsimu, který v roce 1940 přestěhoval podnik do bájné Modeny.

maserati-factory

Do roku 1937 již závodní vozy Maserati nebyly pro automobilové publikum neznámými. V roce 1926 vyhrál Alfieri Maserati se svým nově postaveným vozem Tipo 26, závod Targa Florio. Automobilka se dostává do podvědomí a vozy s trojzubcem ve znaku se stávají miláčkem závodních tratí. Dne 13.června téhož roku znamená pro Maserati jednoznačné vítězství v rychlostním závodě Bologni. V sedadle řidiče seděl tentokrát nejmladší z bratří Ernesto, který stanovil rychlost pro trať. V cíli mu byla naměřena rychlost 167 km/h. Toto vítězství znamenalo skok kupředu a vozy se začaly ve velkém prodávat i neprofesionálním řidičům. Dobová literatura o prodeji široké veřejnosti psala s pozitivním zanícením, kdy se stala nevídaná věc a na vozy Maserati se stála dlouhá fronta, která se táhla daleko za dílnu mladičké automobilky. Dne 28.9.1929 závodní vůz Maserati stanovil v Cremoně světový rychlostní rekord na trati 10 km, který činil 246,069 km/h. Tento rekord zůstal nepřekonán do roku 1937.

Následující léta přinesla automobilce jak úspěch, tak i těžké chvilky. Rok 1930 byl rokem výher. Na závodních tratích byly vozy Maserati jako doma a na Grand Prix v Monze ukázala záda i vozům Ferrari. Bohužel třicátá léta nebyly jen výhry. V roce 1932 umírá ve 44 letech Alfiery vinou táhnoucích se zdravotních komplikací, které byly zapříčiněné nehodou v roce 1927. Smrt jedeno z bratříznamenala pro společnost velkou ztrátu, útlum rozvoje a reorganizaci. Bindo Maserati odchází ke konkurenci Isotta Fraschini, kde setrvává jen krátce a vrací se zpět do rodinné automobily, tentokrát do jejího čela. V roce 1933 byl vyroben veleúspěšný závodní monopost Maserati 8CM, který navázal na tradici úspěchů na závodních tratích.

Světová hospodářská krize propukla na plno, a i když finanční problémy se netýkaly jen automobilky Maserati, ta však nedokázala propad červených čísel zastavit. Přichází rok 1937 a s ním prodej rodinné firmy do rodiny Orsi. Bratři Maserati měli v prodejní smlouvě uvedeno, že i když automobilka bude prodána a přestěhována, oni budou pro firmu, jako poradci, po dobu deseti let pracovat dál. Po uplynutí této doby se spolupráce bratří Maserati a automobily rozchází a každý se vydává na novou životní etapu. Zakladatelé automobilky se v roce 1947 vrátili zpět do Bologni, kde založili novou automobilku O.S.C.A, která byla zaměřena na závodní a sportovní vozy. Historie této mladičké automobilky nebyla nikterak dlouhá, výroba byla zastavena v roce 1968 a zanechala za sebou několik velmi zajímavých vozů. Naopak, i když v průběhu několika desetiletí automobilka Maserati změnila několikrát majitele, nynější vlastník turínský Fiat ji věští více než skvělou budoucnost a historie automobilky s trojzubcem ve znaku pokračuje úspěšně dál.

Maserati Ghibli

maserati-ghibli-1spyder

maserati-ghibli-1

Ten, kdo se vzhlédl v modelu Ghibli, ať už pro jeho historii anebo soudobou techniku, má na výběr z několika základních ročníků, přesněji řečeno ze tří generací. Pokud jste zastáncem klasických vozů, pak jste na dobré cestě a měli byste zpozornět u modeluze 60.let minulého století, které umí dráždit a předvádět se, ale ne za každou cenu. Jedná se o dvoumístné coupe a spider z dílny Giorgetta Giugiara, které je charakteristické dlouhou přídí, předními širokými sklápěcími světlomety a splývavou zádí zakončenou zadními úzkými svítilnami. Charakteristické prvky pro tuto dobu byly chromované doplňky, které nechybí ani na Ghibli s velmi pěknými drátěnými koly anebo s výrazně vytvarovanými disky. Vůz sice nedisponovalna tu dobu nejmodernější technikou, ale měl a stále má onen sexapppeal, které dělá z tohoto vozu ceněný sběratelský kousek. Model Ghibli byl vyráběn do roku 1973, byl dodáván s osmiválcovými motory uspořádané do V o objemu 4,7 litru s výkonem 330 koní. Hmotnost vozu nebyla nikterak velká, činila 1200 kg a díky nízkému těžišti dosahovalo Ghibli maximální rychlosti 270 km/h. Pozdější silnější verze SS měla výkon o 5 koní vyšší a maximálka končila na 280 km/h. První generace bylo vyrobeno 1200 kusů, spyderů neboli kabrioletů bylo vyrobeno o dost méně, jen 125 kusů a byly určeny především pro trh Spojených států.

maserati-ghibli-2

Jestliže netoužíte mít v garáži pod plachtou klasika, ale jste spíše zaměřeni na automobily devadesátých let minulého století, na tak zvané youngtimery, které získávají v posledních letech na oblibě, a Maserati se vám dostalo pod kůži, doporučuji zaměřit se na Ghibli druhé generace, které bylo vyráběno v letech 1992 – 1996. Ten kdo by čekal zajímavý design, jenž poutavě navazuje na předešlou generaci, tak může být trochu na rozpacích. Ghibli druhé generace je zajímavé a neokoukané Maserati, to je pravda, ať se podíváte na vůz z jakékoliv strany. Avšak hranatá karoserie vás může přivést na pochyby, zda se vskutku jedná o automobil z Modeny, když vypadá tak nemastně neslaně. Trochu na důrazu a vznešenosti mu dodávají přední úzké zamračené světlomety, mezi nimiž, na mřížce chladiče, je umístěn bájný trojzubec a vy máte pocit jako by vás vůz probodával pohledem a odhaloval to, co si o něm myslíte. Tedy se omlouvám a už jen v dobrém. Velmi hezkým pro tento vůz je světlý interiér s dřevěným volantem a dřevěným obložením přístrojové desky, které se táhne podél celého bočního interiéru. V nabídce byl jak tmavý, tak i světlý design, který dodává celému vozu světelnost a prostornost. Výhodou pro tento vůz oproti první generaci je zadní pár sedadel, který působí velmi pohodlně a účelně i s dodanými doplňky. Tuto generaci bylo možno zakoupit v několika variantách motorizací V6, o objemech 2 – 2,8 a výkonem od 280 – 330k. Pokud toužíte mít své Ghibli druhé generace, rozhodně se jedná o dobrý a kvalitní výběr, který může být umocněn v zajímavém barevném provedení karoserie a interiéru.

maserati-ghibli-3

Maserati Ghibli třetí generace je automobil velmi mladý, který se začal vyrábět v roce 2013. Ten teprve na své prověření časem čeká.

– Jiří Cejpek –